lunes, 11 de noviembre de 2013

Currículum

      Quan parlem de currículum ens referim al conjunt d'objectius, continguts, mètodes pedagògics i criteris d'avaluació que orienten l'activitat acadèmica. El currículum és la base d'on han de començar tots els mestres i a partir d'aquet afegir coses en funció dels seus alumnes.
     
      El currículum és tot allò que aprenen els alumnes dins l'aula i les finalitats que té aquest aprenentatge fora de l'escola. Tot allò bàsic que han de tenir els nens en acabar el curs. Però, dins el concepte de currículum, trobem el currículum ocult.

      El currículum ocult es pot definir com un missatge que no es comunica intencionadament i que sol tenir significats negatius. Un exemple de currículum ocult és quan a un nen li dius frases com " La teva mama ha de rentar-te els pantalons perquè t'has tacat" o "T'ha ensenyat el teu pare a jugar a futbol?". Aquestes frases pareix que no tenen cap intenció negativa, però el missatge ocult que trobem es que és la mama qui fa net i el pare qui t'ensenya a jugar. Encara que no es la intenció de la mestra, dóna un missatge tradicional on es la dona qui treballa i l'home qui té temps lliure i no fa les tasques de la casa. 


Feina pròpia

      Dins els currículum trobem quatre fonts:
  • Font epistemològica:  es aquella que té a veure amb les ciències. El currículum selecciona els coneixements principals necessaris per conèixer una ciència.
  • Font pedagògica: es aquella que té a veure amb com ensenyem, és a dir, les metodologies adequades.
  • Font psicològica: es aquella que té a veure amb com aprenem, la visió que cada alumne té de com aprèn, és a dir, de com funcionen els processos cognitius.
  • Font sociològica: es aquella que ens diu que és realment important e una societat i un moment històric determinat.
      El currículum té unes característiques: únic, obert, flexible i descentralitzat. El currículum és únic perquè tots els alumnes el segueixen sense prioritats ni ajudes. Però, com no tothom és igual ni te les mateixes capacitats, el currículum es obert ja que els professors poden adaptar-lo i ampliar-lo amb els condicions que tenen els seus propis alumnes; i flexible perquè pot anar canviant.  A més, és descentralitzat perquè no es crea en un únic punt sinó que té diferents nivells de creació.
      En resum, hi ha una proposta mínima de currículum única que crea el primer nivell que no es pot modificar i que han de complir totes les escoles; i seguint aquesta proposta es pot anar ampliant segons els interessos de cada professor.

      Com hem dit abans, el currículum passa per diferents nivells que anomenem nivells de concreció. Segons la LOGSE(1990) al primer nivell trobem el ministeri i les comunitats autònomes; al segon nivell els centres educatius; i al tercer nivell les aules que tenen uns objectius concrets. I segons la LOE(2006) al primer nivell trobem els centres educatius que fan una concreció curricular de centre; al segon nivell el cicle,és a dir, una programació didàctica; i al recer nivell les aules.
      
      Al currículum trobem diferents elements:
  • Objectius: les metes que han d'aconseguir els alumnes al final del proces d'ensenyament.
  • Competències bàsiques: són les capacitats d'utilitzar els coneixements i les habilitats adquirides.
  • Continguts: són tots els coneixements que es donen dins l'aula.
  • Mètodes pedagògics: són les diferents formes que hi ha per ensenyar les competències bàsiques.
  • Criteris d'avaluació:  són les diferents tècniques que tenim per avaluar els coneixements previs, el procediment i el resultat final que aconsegueix cada alumne.
      Segons el marc legal de cada etapa els sistemes han canviat, amb la LOGSE es feia una tipologia de contingut, mentre que amb la LOE es va començar a treballar amb les competències bàsiques.


      El currículum és la base que ha de saber un mestre, és el seu punt de partida. Poc a poc, tos els mestres el vam ampliant tenint en compte les condicions i les capacitats que tenen els alumnes de la nostra aula. No és fix ni pot ser sempre el mateix, s'ha d'anar modificant i modernitzant adaptant-se als nous temps i a les nous recursos que van apareixent al llarg dels anys.

No hay comentarios:

Publicar un comentario