Quan parlem de currículum
ens referim al conjunt d'objectius, continguts, mètodes pedagògics i criteris
d'avaluació que orienten l'activitat acadèmica. El currículum és la base d'on
han de començar tots els mestres i a partir d'aquet afegir coses en funció dels
seus alumnes.
El currículum és
tot allò que aprenen els alumnes dins l'aula i les finalitats que té aquest
aprenentatge fora de l'escola. Tot allò bàsic que han de tenir els nens en
acabar el curs. Però, dins el concepte de currículum, trobem el currículum
ocult.
El currículum ocult es pot definir com un
missatge que no es comunica intencionadament i que sol tenir significats
negatius. Un exemple de currículum ocult és quan a un nen li dius frases com
" La teva mama ha de rentar-te els pantalons perquè t'has tacat" o
"T'ha ensenyat el teu pare a jugar a futbol?". Aquestes frases pareix
que no tenen cap intenció negativa, però el missatge ocult que trobem es que és
la mama qui fa net i el pare qui t'ensenya a jugar. Encara que no es la
intenció de la mestra, dóna un missatge tradicional on es la dona qui treballa
i l'home qui té temps lliure i no fa les tasques de la casa.
Feina pròpia
Dins els
currículum trobem quatre fonts:
- Font epistemològica: es aquella que té a veure amb les ciències. El currículum selecciona els coneixements principals necessaris per conèixer una ciència.
- Font pedagògica: es aquella que té a veure amb com ensenyem, és a dir, les metodologies adequades.
- Font psicològica: es aquella que té a veure amb com aprenem, la visió que cada alumne té de com aprèn, és a dir, de com funcionen els processos cognitius.
- Font sociològica: es aquella que ens diu que és realment important e una societat i un moment històric determinat.
El currículum té
unes característiques: únic, obert, flexible i descentralitzat. El currículum
és únic perquè tots els alumnes el segueixen sense prioritats ni ajudes. Però,
com no tothom és igual ni te les mateixes capacitats, el currículum es obert ja
que els professors poden adaptar-lo i ampliar-lo amb els condicions que tenen
els seus propis alumnes; i flexible perquè pot anar canviant. A més, és descentralitzat perquè no es crea en
un únic punt sinó que té diferents nivells de creació.
En resum, hi ha
una proposta mínima de currículum única que crea el primer nivell que no es pot
modificar i que han de complir totes les escoles; i seguint aquesta proposta es
pot anar ampliant segons els interessos de cada professor.
Com hem dit
abans, el currículum passa per diferents nivells que anomenem nivells de
concreció. Segons la LOGSE(1990) al primer nivell trobem el ministeri i les
comunitats autònomes; al segon nivell els centres educatius; i al tercer nivell
les aules que tenen uns objectius concrets. I segons la LOE(2006) al primer
nivell trobem els centres educatius que fan una concreció curricular de centre;
al segon nivell el cicle,és a dir, una programació didàctica; i al recer nivell
les aules.
Al currículum
trobem diferents elements:
- Objectius: les metes que han d'aconseguir els alumnes al final del proces d'ensenyament.
- Competències bàsiques: són les capacitats d'utilitzar els coneixements i les habilitats adquirides.
- Continguts: són tots els coneixements que es donen dins l'aula.
- Mètodes pedagògics: són les diferents formes que hi ha per ensenyar les competències bàsiques.
- Criteris d'avaluació: són les diferents tècniques que tenim per avaluar els coneixements previs, el procediment i el resultat final que aconsegueix cada alumne.
Segons el marc
legal de cada etapa els sistemes han canviat, amb la LOGSE es feia una
tipologia de contingut, mentre que amb la LOE es va començar a treballar amb
les competències bàsiques.
El currículum és
la base que ha de saber un mestre, és el seu punt de partida. Poc a poc, tos
els mestres el vam ampliant tenint en compte les condicions i les capacitats
que tenen els alumnes de la nostra aula. No és fix ni pot ser sempre el mateix,
s'ha d'anar modificant i modernitzant adaptant-se als nous temps i a les nous
recursos que van apareixent al llarg dels anys.
No hay comentarios:
Publicar un comentario