L'educació ha anat
canviant al llarg dels anys. Fa dècades eren molt pocs els que podien anar a
l'escola per formar-se, per això casi tots eren analfabets. s veia la
diferencia entre les diferents classes socials on les més riques gaudien d'una
educació i les més pobres només treballaven. Poc a poc, aquesta escola ha anat
evolucionant fins arribar al que és avui dia. Dins aquesta evolució podem
separar dos etapes: l'escola tradicional i l'escola constructiva o moderna.
L'escola
tradicional es defineix com a transmissiva, ja que transmet uns coneixements
per instruir al nen. En aquesta el professor
ho sap tot i ensenya als nens que no saben res: el nen esta buit i poc a poc es
va formant gracies a la transmissió de coneixements que rep per part del professor.
És un sistema educatiu propedèutic i selectiu que deixa fora a aquells que no
aconsegueixen els objectius proposats. La figura important dins aquesta escola
és el mestre que imparteix una sèrie de coneixements basts en els llibrets de
text en un horari establert prèviament. Tot el coneixement està dividit en
assignatures diferents que s'avaluen amb exàmens finals, amb sancions o sense,
depenent de si s'aprova o es suspèn.
En aquesta escola
alumne es troba en un paper secundar : es una persona que va a l'escola a
escoltar i memoritzar el que ensenya el professor sense poder experimentar ni
mostrar les seves opinions. Els nens segueixen un llibre, que han de memoritzar
per fer exàmens, per tant desenvolupen la capacitat de memoritzar però no
aprenen a raonar ni pensar per ells mateixos.
L'escola constructiva és una escola orientativa per a la vida i vols
desenvolupar les capacitats que té el nen. En aquesta escola els alumnes tenen
coneixements previs i els professors els orienten; per tant, el professor passa
a ser una figura secundària que només guia als seus alumnes per arribar al
coneixement per ells mateixos. La figura més important dins d'aquesta escola és
l'alumne que té llibertat per crear, raonar i experimentar per ell mateix per
treure coneixement. El coneixements està
globalitzat a totes les assignatures i no n'hi ha horaris establerts, d'aquesta
manera es poden modificar segons els projectes que es volen du a terme. Hi ha
una avaluació continua que no es centra en els exàmens, sinó en la progressió
que fa l'alumne al llarg del curs.
S'anomena escola moderna perquè ha sorgit dins de la societat de la Informaciói la Comunicació. És el nou concepte d'escola què es vol aconseguir: una escola
on el mestre no sigui la figura principal i on l'alumne per ell mateix
aconsegueixi formar-se com a persona a través de les seves capacitats.
L'educació és un procés progressiu que sempre es podrà millorar; per això
continuarà evolucionant segons evolucioni la societat. De manera progressiva
anirà evolucionant en funció de les necessitats que necessita la societat, per
tant no hi haurà una educació definitiva.
No hay comentarios:
Publicar un comentario